Overslaan en naar de inhoud gaan
Contios

Reus Contios Ontwaakt

- Korte omschrijving:

Een artistiek-sociaal 5 scholenproject t.g.v. de 30e Meifeesten in Kontich Kazerne.
In samenwerking met de plaatselijke technische school en de academie werd een reus gemaakt naar een ontwerp van werkgroep REUZENplan. Hij zou tijdens een groots stratenspektakel voortbewogen worden door 9 jongeren van een dansgroep, gekleed door de modeafdeling van een andere school. Zijn stem en die van de tegenspelers worden vertolkt door 5 jongeren van het college. De straten worden versierd met vlaggen beschilderd door de kinderen van de lagere school.

Het verhaal: De oeroude Keltische held Contios, een 6 m hoge reus, verrijst uit de nevelen van de tijd. Hij ontmoet de meikever Keelia en helpt haar bij haar eerste vlucht. De oude sprekende Eik brengt hem wat meer wijsheid tijdens dit contact wordt in zijn tocht bijgestaan door 9 Alven.

Acties met Contios:

  1. Een nieuwe reus bouwen: Zijn naam Contios, komt van een Keltische figuur waarvan de gemeentenaam Kontich afkomstig is.
  2. 50 jaar viering wijkjubileum met een sprookjespark.
  3. Opendeurdagen bij de scholen die mee aan de reus hebben gewerkt
  4. Viering van 4 jubilerende verenigingen (in deelgemeente Waarloos)
  5. Smeltfeest: De afsluiting van de jaarlijkse schaatsbaan op het gemeenteplein gaat gepaard met een receptie. VZW ‘De ijdele hop’ lanceerde een nieuw dorpsbier. De ludieke naam van het bier ‘Contje’ komt van de naam van onze Reus Contios. Een afbeelding van de reus staat op het etiket.
  6. Actie Charlie, tegen geweld: Met een groot POTLOOD als verdediging en sterk symbool, was Contios aanwezig op de wijkreceptie in Kontich Kazerne. In de gemeente staat hij een stukje symbool voor het creatief uiten naar de omgeving. Is dit met een tekening, een dans of een act, muzikaal of beeldend, een foto, film of een lekker brouwsel, dit maakt niet uit. Geweld heeft geen zin.

 

- Voor welk publiek is de actie bedoeld?

Van 2 tot 99 jaar
Het doel was om alle soorten disciplines / interesse punten aan te spreken

  • Geschiedkundig: de gebruikte namen zijn historisch en komen van straatnamen
  • Techniek: technische school, constructie en de beweegbaarheid van de reus
  • Muziek en zang: nieuw gecomponeerde muziek/lied door 5 koren+ orkest
  • Bejaarden en gehandicapten kregen een zitplaats op een verhoog
  • Krachtdrank: gehandicapten als Druïde maakte /verdeelde soep
  • Kostuums: 9 Alven gekleed door een creatie van afdeling mode
  • Brandweer: de meikever kon vliegen via de ladderwagen 25m (van dak naar podium)
  • Jeugdbewegingen: publieksopwarming met eigen actie
  • Reuzenbier: bier met het logo van de reus

 

- Wat werkt goed?

  • Elke groep/ school heeft een afgelijnde taak, in hun specialiteit. Hierdoor kunnen vele vergaderingen vermeden worden
  • Sponsoring met materialen wat de winkels verkopen, werkt beter dan geld vragen. Sponsoring met gelden, komen enkel van banken en verzekeringen.
  • Facebook pagina aanmaken waar de evolutie en de verschillende fasen in het project kan opgevolgd worden. Geeft een open werking en kweekt interesse
  • Foto tentoonstelling met acties van elke school en vereniging in het gemeentehuis
  • De Reus komt op bezoek in alle scholen die meewerkte. Goed voor het sociaal imago van de school en dit verzameld meer publiek met interesse rond de reus
  • Alle acties tijdig doorspelen naar de kranten samen met foto’s
  • Afspraken met scholen/verenigingen al maken in een werkjaar vooraf. Iedereen heeft een druk gevulde kalender en deze culturele acties kunnen zo mooi ingeplant worden
  • Een button opspelden aan elke medewerker met het logo van de reus. Na de voorstelling werkt dit als een soort medaille en aanspreekpunt.

 

    - Waarvoor moet je oppassen?

    • te veel vergaderingen en repetities
    • tracht vervanging te voorzien bij ziekte van belangrijke personen

     

    - Wil je hier nog iets aan toevoegen? 

    • Afdeling mode deed elke leerling een eigen ontwerp maken van kostuum. Met dit project deden ze mee aan een Provinciale wedstrijd en haalde de 2e prijs. Ze kwamen met een foto in de krant.

     

    - Bij wie kan je terecht voor meer informatie?

    Naam: Bruno Stappaerts
    Adres: Duffelshoek 47 – 2550 Kontich
    E-mail: brunostappaerts@hotmail.com